Bakat vs Bakat

journal-1090599_960_720

Setiap kali membeli buku nota yang pasti ia dibaluti dengan sempurna serta mempunyai rona putih yang bersih.Justeru, pen dan dakwat yang menjadi bancuhan pula, sama ada menulis nota atau contengan sekadar sahaja.

Pertama, ada di kalangan kita sebagai pelajar atau mahasiswa/i, buku nota menjadi teman akrab mencatit nota penting atau apa jua maklumat yang diberikan.Apa jua teknik catatan boleh menjadi pilihan, ada yang bersahaja dengan mind map, ada yang selesa dengan nota ringkas.

5 Tip untuk semua:

1.Ada di kalangan kita yang mampu mencata nota dengan gaya tersendiri.

2.Mampu menerangkan dengan baik.

3.Mempunyai daya pandang berbeza.

4.Berguna untuk kita skor markah.

5.Kita akan cari dia.

Helaian nota dan catatan itu juga punya harga jika kena gayanya.Apakah ini? Jika kita mampu menggunakan mind map dan menjustifikasikan maklumat dengan cara padat dan tepat, maka berkongsilah dengan rakan.Jika anda selalunya skor dalam apa jua kuiz dan peperiksaan dengan cara catatan nota anda, maka sudah pasti ia teknik yang berkesan.Anda pasti mempunyai rakan sekelas mahupun junior maka ia menjadi skop untuk anda membina networking dan memasarkan nota anda.Ya jika anda berkongsi secara percuma ia ada amal dalam catatan kita.

Ini baru sahaja berkaitan nota dalam kelas/pengajian.

Kedua, sketching/doodles juga satu hobi dan hiburan bagi sesetengah dari kita, walhal bagi pelajar jurusan art and design, architecture dan yang melibat lukisan/lakaran sentiasa mengasah bakat itu.Di kalangan kita juga, ada yang berbakat sungguhpun tidak mengikuti jurusan ini, dan ia menjadikan nilai yang berharga bila anda mampu memasarkan produk anda.Pada mulanya sekadar contengan, lakaran hingga menjadi aktiviti yang mampu mengisi poket anda sendiri.Sketching punya beberapa teknik dan caranya sama ada potret menggunakan pensil, arang dan sebagainya.Ia bergantung pada kalian dan setiap medium itu ada harganya, begitu juga doodles juga mempunyai tahapnya tersendiri.Tempahan dan buka meja pada hari sabtu dan ahad menjadi satu tarikan baru dan dari satu hobi, kini ia menjadi satu asas untuk maju.

Khat dan khaligrafi juga mendapat tempat di kalangan kita. Bakat dan keilmuwan dalam bidang ini satu usaha murni dalam meneruskan syiar, kerana setiapnya memperincikan kalamNya, namaNya yang Agung.Kini ia mempunyai variasi baru mengikut trend semasa dengan nama syarikat, mahupun customize mengikut cita rasa pelanggan.

Perkara ini boleh melalui cara konvensional mahupun digital.Kedua-duanya mempunyai permitaan tersendiri.

Seterusnya, membaiki komputer/laptop juga memerlukan kemahiran dan kepakaran.Boleh sahaja kalian mencubanya terutama rakan-rakan dari jurusan ICT sudah pasti mengaplikasikan bakat dan manfaatkan kepada semua.

Manfaatkat bakat dalam membantu selebihnya ada nilai yang ditentu oleh penentu.

Cukup 4 perkara yang dapat dikongsikan bersama kalian.

Terima kasih.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s